Lumea in care traim e din ce in ce mai artificiala in timp ce corpurile noastre sunt inca niste constructii arhaice, care nu au mai evoluat timp de zeci de mii de ani. In ultima suta de ani cel putin civilizatia umana a explodat iar o data cu ea factorii externi cu care interactioneaza organismul uman s-au multiplicat intr-un mod exponential. Hrana, comunicarea, zgomotul, munca, odihna, somnul au fost modificate de factori artificiali astfel ca organismul uman a inceput sa fie supus unor influente nenaturale de unde ideea de stres. Stresul inseamna orice influenta externa asupra organismului uman care il obliga pe acesta sa se adapteze. Daca insa factorii stresanti din vechime erau naturali si adaptarea lua timp, acum factorii de stres sunt nenaturali si apar foarte des de unde capacitatea de adaptare a organismului este suprasolicitata. In jurul nostru fiecare dintre noi vedem efectele acestei stari, simptome nespecifice de oboseala, anxietate, stari depresive, dureri nespecifice etc. Toate acestea sunt expresia incercarii organismului de a se adapta unui decalaj din ce in ce mai important intre mintea artificiala si corpul natural.

Exista cateva strategii pe care oamenii care reusesc sa-si controleze stresul le aplica pe termen lung si care pot face diferenta intre o viata sanatoasa si una plina de probleme:

  1. Hrana: intotdeauna am fost uimit de faptul ca foarte multi oameni ignora complet ce mananca sau cum ar trebui sa manance. Hrana are un rol precis anume acela de a introduce in corp nutrienti care sa aibe doua trasaturi: diversitate si calitate. Saorma cu de toate nu se califica, nici parizerul cu paine sau chipsurile cu cola pentru ca sunt sarace in nutrienti. Regula de aur aici e sa alegi alimente diversificate care sa fie cat mai aproape de starea lor naturala. Si nu te ghida dupa gust.
  2. Somnul: trebuie sa dormi cel putin 8 ore pe noapte, sa te culci devreme si sa te trezesti devreme. Organismul se reface in somn
  3. Meditatia: asta inseamna toate momentele cand esti singur cu tine departe de toti factorii externi care pot fi surse de stres. Poti sa stai cu ochii inchisi intins pe jos sau sa te rogi intr-o biserica goala (deci fara babe)
  4. Miscarea: programul de stat cu fundul pe scaun, venit acasa si uitat la televizor pe canapea nu face parte din manualul de utilizare al corpului uman. Nu a facut niciodata. Daca nu te  misti iti atrofiezi muschii si mintea. Incearca exercitii cat mai naturale, cum ar fi mersul, inotul, exercitiile cu greutatea corpului
  5. Fii creativ: creativitatea nu este doar un apanaj al celor care lucreaza in publicitate asa cum se pare ca se crede in Romania ci este o caracteristica a fiecarei fiinte umane. Deseneaza, canta, scrie etc…
  6. Dreseaza-ti mintea sa elimina distorsiunile cognitive. O distorsiune cognitiva e atunci cand vezi un coleg suparat si automat crezi ca are ceva cu tine. Mintea ta, dintre toate cele 247 de motive pentru care omul ala poate fi suparat o alege pe cea care are legatura personala cu tine. Sau cand faci o mica greseala ajungi la concluzia ca esti un looser iremediabil si probabil esti nascut pentru a face greseli

daca va place dati de veste:
0