In Grecia antica, demnitarii erau alesi in primul rand prin tragere la sorti . Din masa oamenilor liberi care respectau anumite criterii, erau alesi prin tragere la sorti cei ce aveau sa detina pozitii publice. Pericle spunea despre acest mod de guvernare  ca este adevarata democratie, spre deosebire de oligarhie, care este guvernarea „celor putini”.

 

In timp, conceptul de democratie s-a modificat treptat, in salturi modeste, trecand prin perioade de eliminare a oricaror atributii democratice si pana la revirimentul democratic adus in lumea occidentala de colonizarea Americii si revolutia industriala. In prezent, tarile democrate se caracterizeaza printr-un larg spectru al procesului democratic, insa au in comun faptul ca puterea este atribuita ca urmare a unor alegeri libere la care participa majoritatea cetatenilor eligibili ai unei tari. Democratia este in esenta pana la un punct un proces prin care se alege elita conducatoare a unei tari. Prin faptul ca la acest proces participa in mod direct sau indirect toti cetatenii tarii, prin opozitie cu un proces in care elita conducatoare este numita discretionar, se considera ca acest proces aduce cele mai mari beneficii in termeni de libertate si echitate.

In esenta, democratia este expresia vointei unei majoritati care voteaza. Aceasta expresie este un fel de contract social care guverneaza o natiune si spune ca tara va fi condusa de oameni alesi printr-o majoritate de voturi iar cei care sunt alesi vor guverna si pe cei care i-au ales, si pe cei care nu i-au ales, si pe cei care s-au abtinut. Echitatea deriva din faptul ca aceste reguli sunt cunoscute de la inceput si exista un contract invizibil care spune ca ele trebuie respectate, indiferent de rezultat. Chiar daca preferintele noastre individuale nu corespund cu preferintele majoritatii.

Un prim conflict care apare, in mod evident, este intre vointa minoritatilor si cea a majoritatii. Intr-o tara ca Romania, acest conflict incepe sa ia forma unei fracturi sociale, suprapuse peste alte tipuri de fracturi, legate in primul rand de cum a trecut acest popor de la o dictatura comunista catre o democratie capitalista.

In momentul in care iti asumi acest mod de guvernare, democratie, trebuie sa iti asumi si ca majoritatea decide. In prezent, majoritatea votantilor au decis un anumit tip de parlament. Parlamentul exista tocmai pentru a coagula ceea ce se numeste reprezentativitate, adica posibilitatea ca vocile minoritare din alegeri sa poata fi si ele reprezentate pe scena deciziilor politice, desi majoritar a castigat un partid, sau in cazul alegerilor prezidentiale, un om, in detrimentul tuturor celorlalti. In acest context, este greu de inteles pana la un punct ura populara impotriva propriului parlament, ca si cum ar fi fost teleportati oameni din alte galaxii pe bancile din Casa Poporului. In realitate, acest parlament este o reprezentare fidela a votantilor. E de ajuns sa arunci o privire pe facebook la ce fel de educatie au oamenii care comenteaza in diferinte ipostaze, sau sa faci anumite sondaje sociologie, pentru a ajunge la concluzia ca o mare majoritate a romanilor este inca needucata dupa cele mai laxiste standarde chiar. Bazinul votantilor nu este omogen, ci foarte eterogen, in functie de educatie, dar si statut social, principii de viata si idei generale. Am auzit tot  mai multe pareri care deplangeau voturile celor needucati pentru ca acestia iau decizii gresite la vot.

Este o problema sensibila dar nu este pusa cum trebuie. In primul rand democratia inseamna ca toti vor avea drept de vot, si votul fiecaruia va avea aceeasi greutate, indiferent de cat de prost sau destept sau needucat (dupa anumite norme) este o persoana. Votul unui savant de renume mondial, intr-o democratie moderna, are aceeasi greutate ca si votul unui taran care creste rosii in spatele casei. Acest principiu fundamental, daca este incalcat, inseamna ca se deschide cutia pandorei spre alte forme de guvernamant care nu au nici o legatura cu democratia.

Cu alte cuvinte, orice grup perceput ca are anumite orientari are dreptul sa voteze cu un candidat sau altul, cu un partid sau altul. Simpatizantii televiziunii Antena 3 au si ei acest drept. Putem vorbi oricat dorim de manipulari, educatie etc dar nu putem eluda dreptul fiecaruia de a vota.

Daca dorim ca Romania sa fie mai educata, si in consecinta locuitorii ei mai putin predispusi la manipulare, trebuie in primul rand sa facem eforturi de a educa. Nu am vazut insa nici un fel de eforturi in acest sens in ultimii 25 de ani. Multi se asteapta, in mod ciudat, de la televiziunile private sa educe populatia. In mod evident, nu este treaba lor. Treaba lor este sa faca rating si sa obtina profit. Educatia este treaba intima a individului, familiei si statului care ofera educatie de stat. In ultimii 25 de ani insa am asistat la lupte intre clanuir politice, la confruntari electorale nu bazate pe idei si principii, ci pe ura reciproca. Intotdeauna, problema educatiei nu a fost abordata si nu am parut, ca popor sa avem o mare problema cu asta.

Avem insa o problema cand puterea este in mainile celor care au fost votati de o majoritate, pentru ca noi ne consideram mai speciali, mai elitisti si mai educati. Asta este in primul rand ipocrizia asa zisei intelectualitati romanesti de dupa anul 1990, turnul de fildes in care s-au inchis. Boieria intelectuala nu le-a permis sa vada mai lung de postul caldut pe care l-au ocupat de la un guvern la altul, in schimb au privit mereu cu dispret multimea frematatoarea si needucata care vota. In loc sa se preocupe in mod direct de educatia acestui copil si sa ofere acelor oameni mai putini educati o sansa de a vedea si altfel lucrurile, marii intelectuali romani s-au retras in palatele diferitilor presedinti. Au uitat ca votul lor este egal cu votul oamenilor de rand. Acest tip de dispret social este unul din cauzele majore ale disfunctiei democratiei romanesti.

Dupa 1990, au trecut doar sase ani pana cand un guvern reformist si un presedinte de dreapta au fost votati popular. Aceasta realitate contrazice un pic teoria ca fostii comunisti, reprezentati de PDSR si PSD detineau fraiele votului popular. Acestia au pierdut mai multe alegeri parlamentare si generale decat reprezentatii PNTCD, PNL sau PD. Si totusi, Romania a fost jefuita sistematic, fie de catre politicieni de dreapta, fie de cei de stanga. Iar asta nu mai este vina televiziunilor, care pana la urma sunt oglinda unor moravuri ale poporului respectiv.

Principala disfunctionalitate a democratiei s-a exprimat dupa Colectiv, cand sistemul democratic prin vot expus mai sus a fost suspendat de facto si inlocuit cu o numire a unui nou guvern in urma unor miscari de strada. Aceste miscari au fost legitime in sensul ca au taxat impotenta actului democratic de dupa 1990 de a produce lideri capabili de a reforma aceasta tara si a stopa coruptia, insa actul democratic nu poate fi suprimat la nesfarsit: vor urma noi alegeri in urma carora un nou parlament reprezentativ se va forma.

Cum nivelul de ura intre diferite factiuni sociale, intre basisti si antenisti, iohanisti si pontisti etc este in continuare foarte ridicat si de obicei discursul politic se pliaza pe aceste bombe emotionale sociale, avem mari sanse ca parlamentul viitor sa fie o oglinda a stratificarii sociale actuale.  Pe termen scurt cel putin, sunt putine solutii in acest sens.

Pe termen lung, societatea civila poate continua presiunilr pentru reformarea educatiei. Doar asa se vor schimba cu adevarat lucrurile, cand un popor educat va alege educat si in viitor oamenii politici vor reflecta schimbarile profunde produse in primul rand in matrita sociala

 

daca va place dati de veste:
0